A 2013-as évet Magyarország az olasz kultúrának szentelte. Számos rendezvényre került sor a kulturális évad keretein belül mind itthon, mint a Római Magyar Akadémián.
Olaszissimo
Domenico fetti: Alvó leány
Az évad egyik projektjeként valósult meg és látott napvilágot egy kis, informatív kötet, melyet a budapesti Olasz Intézet igazgatója, Gina Giannotti kezdeményezett. Közismert, hogy a Szépművészeti Múzeum Régi Képtára megközelítőleg ezer itáliai művel rendelkezik, amelyekből több száz szerepel az állandó kiállításon. A legtöbb itáliai műalkotás a Grafikai Gyűjteményben található, de vannak értékes alkotások a Régi Szoborosztályon és a XIX-XX. századi gyűjteményben is. Az Istituto kezdeményezésére az ELTE Olasz Tanszékének doktori programjának doktorandusza, Nahóczky Judit közreműködésével készült el a kétnyelvű, Percorsi italiani – Olasz séták című könyv, amelyben 35 festmény, szobor és grafika művészettörténeti elemzése olvasható. A könyv kiemelkedő értéke, hogy a művekre vonatkozó legújabb kutatási eredményeket is tartalmazza. Így megtudhatjuk, hogy az eddig Domenico Fettinek tulajdonított, Alvó leány című bájos kép, amely még így szerepel az állandó kiállításon, egy, a XVII. század harmadik évtizedében Rómában működött, ez idáig nem azonosított francia művész festménye. Hasonló attribúciós probléma jelentkezik egy 18 cm-es kis bronz szobrocskával kapcsolatosan, amelyről eddig úgy tudtuk, hogy Andrea Riccio vagy Bartolomeo Bellano padovai szobrászok alkotása. A stílusjegyek alapján bizonyosnak látszik, hogy a XV. század egyik élénk humanista központjában, Padovában készült 1520 körül. Ezek a természet után kivitelezett, a klasszikus örökséggel áthatott szobrocskák valódi luxustárgyak voltak, és gyakran használták szobák vagy studiolók díszítésére.
A könyv azzal a céllal készült, hogy az olasz és magyar múzeumlátogatók e könyvvel a kezükben kissé mélyebben megismerjék az itáliai művészet történetének néhány szépséges, Budapesten fellelhető alkotását, miközben kultúrtörténeti adalékokkal is gyarapíthatják tudásukat.