A Monsummano Terme/Pistoia-beli Carla Rossi Academy-n (CRA) az intézmény igazgatója Marino A. Balducci professzor (italianista, filozófus, művészettörténész, költő) meghívása révén két hetet tölthettem vendég-kutatóként (2015 február 23-tól március 6-ig), elsősorban Dante-anyagok gyűjtése céljából.
Nagy József
A CRA-t 1994-ben alapították önálló kutatóközpontként az amerikai University of Connecticut patronálásával. Az intézmény fő profilja az italianisztikai továbbképzés nyári kurzusok formájában, különösen tekintettel az olasz középkor és reneszánsz irodalmára és művészettörténetére, elsősorban BA- és MA-szinten; egyedi esetekben (mint e sorok szerzője esetében) kutatók is élhettek a CRA által biztosított lehetőségekkel. A CRA említett tanfolyamaira a világ számos országának hallgatói iratkoztak be, többek közt Harvard-hallgatók is, térségünkből pedig például a krakkói Jagelló Egyetem számos hallgatója és egyik dantista kutató-professzora, Maria Maslanka-Soro is.
A CRA honlapjának nyitóoldala: http://www.cra.phoenixfound.it/accademia_01.php
Információk a CRA szemináriumairól:
http://www.cra.phoenixfound.it/swf_09/seminari_01.php
Balducci professzor – az említett italianisztikai kurzusokon túl – nagy hangsúlyt fektet Dante szellemi örökségének népszerűsítésére, nagyban élve az interdiszciplinaritás lehetőségeivel: művészi-pedagógiai eszméjének megfelelően az Isteni Színjátékot nem kizárólag irodalmi és filozófiai-teológiai kutatásokon keresztül, hanem olyan előadások révén is lehet a kortárs nemzedékek számára hozzáférhetővé, érdekessé és relevánssá tenni, mely megjelenítések egyesítik magukban a verselés, az avantgárd színház, a kortárs zene és tánc eszközeit. Ennek szellemében hívta életre 2007-ben az Evocazioni Dantesche [Dantei megidézések] előadás-sorozatot: minden egyes Evocazione-n az Isteni Színjáték valamely éneke ill. ének-csoportja kerül ily módon megidézésre.
Áttekintés az Evocazioni dantesche-ról a CRA honlapján: http://www.evocazionidantesche.it/
Részlet egy korábbi Dante-megidézésből: https://www.youtube.com/watch?v=ZmsrM66z3TE
Kint-tartózkodásom időszakában a Montale-beli Villa Smilea-ban lehetőségem volt megnézni az Mangiare il futuro o mangiare pensando al futuro. Attualizzazione del simbolismo della Divina Commedia: Inferno XXXII–XXXIV című, 68. dantei megidézés főpróbáját. A műsor a CRA és többek közt a Ministero dei Beni e delle Attivitá Culturali e del Turismo (MiBACT) együttműködése révén valósult meg, a pistoiai Liceo Classico Niccolò Forteguerri gimnazistáinak közreműködésével (balett-táncosokként, zenészekként, szereplőkként). A zenei rész Andrea Dami szobrász szobor-ütőhangszerei megszólaltatásából állt.
Egy cikk Andrea Dami-ról:
Az említett előadáson értelemszerűen hangsúlyos volt Conte Ugolino beszéde (Pokol XXXIII 1-75), melyet – Balducci Inferno. Scandaloso mistero című regénye (Milano: MJM, 2011) parafrázisának megfelelően – Marino Filippo Arrigoni pistoiai avantgárd színművész adott elő mesterien.
Marino Filippo Arrigoni profilja: http://www.progettoidra.it/marino-filippo-arrigoni.html
Infók Balducci említett posztmodern regényéről:
http://www.mjmeditore.it/mjm-editore/novita/inferno-scandaloso-mistero?vmcchk=1
A Dantei Megidézések díszleteinek tervezője, egyben Balducci Dante-regényének illusztrátora Marco Rindori (http://www.rindocolors.com/), a tánc-koreográfus Antonella Tronci, a rendező-dramaturg Marino A. Balducci és felesége Arianna Bechini.
Balducci további két, hagyományosabb formátumú Dante-előadását is meghallgathattam. Az egyikre (február 28-án) a Volterra-i Palazzo Dei Priori-ban Inferno VI. Mangiare per farsi mangiare címmel került sor: Ciacco monológját (ismét Balducci parafrázisában) ezúttal is mesterien adta elő Arrigoni. A második (március 3-i), színészi játék nélküli, pszichologizáló előadás címe Divina Commedia: un viaggio onirico nella realtà dell’animo umano volt (Conservatorio di San Giovanni a Pistoia, az Associazione Culturidea társszervezésében).
A Dante által keményen bírált Pistoia fontos kulturális centrum Toscana-ban, számos jelentős műemlékkel. Ezek közül két Dante-vonatkozásút említek meg:
(1.) Cattedrale di San Zeno e San Jacopo, melyben Cino da Pistoia sírköve is található (Cinót Dante a Színjátékban nem, ellenben a De vulgari eloquentia-ban említi):
http://it.wikipedia.org/wiki/Cattedrale_di_San_Zeno
Szócikk Cinóról az Enciclopedia Dantesca-ban:
http://www.treccani.it/enciclopedia/cino-da-pistoia_(Enciclopedia-Dantesca)/
(2.) Torre di Vanni Fucci:
http://www.lavocedipistoia.com/a19744-la-torre-detta-di-vanni-fucci.html
Vanni Fucci a fent említett székesegyházból rabolt el kincseket; Dante a Pokol XXIV-XXV-ben jeleníti meg.