Fabrizio Plessi az olasz kortárs művészet meghatározó alakja, tizenkétszer állított ki a Velencei Biennálén, saját múzeuma tavaly nyílt meg a Brenner-hágó felé vezető autópályán, az osztrák-olasz határ közelében. Videóművészként számos világmárkával (Ferrari, Swarowski, Calvin Klein, Parmalat) is együttműködött, valamint színházaknak is készített látványos, vetített díszletet.
Szirmai Anna
"Plessi megvásárolt néhányat a halálra ítélt hagyományt idéző bárkákból"
A művész egyik installációja előtt
A Ludwig Múzeumban tavaszig látható kiállítás Plessi világát a rá jellemző sajátos videóinstallációkkal jeleníti meg. A tágas kiállítótérben láthatunk hagyományos mallorcai halászbárkákat neontengeren, digitális lávatócsát és a híres folyékony asztalokat. A minden esetben videót használó munkákat a hozzájuk tartozó tervek, vázlatrajzok egészítik ki. Plessi gyakran használ háttérként zörejeket, hangokat, esetleg zenét: minél több érzékszerv bevonására törekszik. A Ludwig Múzeum kiállításán különösen erős élményt nyújt a Llaüt Light című installáció. Az egész középső termet tíz halászhajó foglalja el. Ez önmagában is érdekes lenne, ezek a hajók ráadásul fordítva fekszenek elszórtan a térben, „hasuk” alól kékes neonfény bugyog elő, miközben halkan a tenger morajlását és Michael Nyman zenéjét halljuk. A Llaüt hagyományos mallorcai halászhajótípus, amelyet az Európai Unió a túlhalászás miatt a kétezres években fokozatosan megsemmisített. A térségben alig maradt ép hajó, az állomány nagy részét szétfűrészelték. Plessi megvásárolt néhányat a halálra ítélt hagyományt idéző bárkákból, a belőlük készült kiállítást először Mallorcán mutatták be, több százezren látták.
Fabrizio Plessi a nyolcvanas években kezdett el a televízióval, videóművészettel foglalkozni, azóta védjegyévé vált, hogy képernyőkről sugározza a tűz és a víz, a természet ősi és állandóan változó elemeit. Az olasz művész munkáinak nemzetközi sikere is bizonyítja, hogy a médiaművészet is lehet éppolyan befogadható, akár a hagyományosabb műfajok, a festészet vagy a fotográfia. Installációinak elementáris ereje a médiumok egyszerűségben és egyben sokszínű változtathatóságában rejlik. Minden kép, amit látunk: projekció. A tömegkultúra a mai ember életét nap mint nap egyre jobban befolyásolja. Képernyőkkel vagyunk körülvéve a mindennapi életben és képernyőkkel találkozunk a múzeumi térben. Mégis van valami egyetemes, valami őserő Plessi munkáiban, ahogyan a láva digitális képét igazi lávakövek üregeibe vetíti. Az emberi történelemtől függetlenített idő, a természeti jelenségek időtlensége jelenik meg a mai kor embere számára oly ismerős médiumokon keresztül.
Fabrizio Plessi: Liquid Labyrinth – Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum Budapest
a kiállítást Bálványos Anna rendezte, együttműködésben a koblenzi Ludwig Museummal. 2014. április 13-ig látható.