A Pasolini Archívum a bolognai Cinetecában kap helyet, amely az olasz filmművészeti kutatás egyik legfontosabb intézménye. A Cineteca szárnyai alá tartozik a Lumière Mozi, az „Immagine Ritrovata” Filmlabor és a Renzo Renzi Könyvtár, amely a Pasolini és a Charlie Chaplin Archívumot is magába foglalja.
Filmgyűjteményében 46.000 tétel szerepel, többek között olyan anyagokkal, mint az olasz némafilm, a szovjet film, az olasz dokumentumfilmek, az európai és olasz filmtörténet klasszikusai.
Az „Immagine Ritrovata” Filmlabor által a Cineteca állandó feladatához tartozik az olasz filmállomány restaurálása és felújítása. Egyik legfontosabb projektje a Chaplin-projekt, mely kiterjed a teljes Chaplin-életmű őrzésére és a filmszalagok restaurálására. Továbbá számtalan példát lehetne említeni olasz filmek restaurációs munkálataira is, melyeket a Cineteca filmlaborjában végeztek: Federico Fellini Szélhámosok (Il Bidone) Ermanno Olmi Az állás (Il posto) vagy Pier Paolo Pasolini Afrikai Oreszteia (Appunti per un’Orestiade africana) című rendezései.
A Laura Betti által alapított Pier Paolo Pasolini Alapítvány (Fondazione Pasolini) anyaga 2004-ben került a Renzo Renzi Könyvtár állományába. Az Archívum több mint 1200 Pasolini életművével kapcsolatos kötetet (köztük Pasolini könyveinek, filmforgatókönyveinek különféle kiadásait, monográfiákat és egyéb szakirodalmat), 30.000 sajtómegjelenést (cikkeket, tanulmányokat, esszéket, újsághíreket, interjúkat), 300 szakdolgozatot, 900 Pasolinivel kapcsolatos filmet és TV-műsort, 3000 tételből álló fotót, 4000 negatívot és 300 rádió- és konferencia-felvételt tartalmazó kazettát őriz.
A bolognai Cineteca szervezi az „Il Cinema Ritrovato”, a „Visioni Italiane”, a „Human Rights Nights” és a „Biografilm” fesztiválokat, ill. közreműködik a nyári filmvetítés-sorozat szervezésében is.
„Sotto le stelle del cinema”
Idén június 21. és július 30. között került sor az egyébként minden évben megrendezett „Sotto le stelle del cinema” szabadtéri filmvetítés-sorozatra. Ebben a negyven napban a helyiek-külföldiek esti főhadiszállása a Piazza Maggiore, ahol nívósabbnál nívósabb és sokszor filmtörténeti ritkaságnak számító darabokat vetítenek eredeti nyelven. Ki a biciklijéről, ki a papája nyakából, ki saját kempingszékről, ki még az este tízkor is izzó kövekről figyeli az óriásvásznat.
Átlagban három-négy este szenteltetik egy rendező vagy színész emlékének, ebben az évben olyanoknak, mint Burt Lancester, Anna Magnani, Gian Maria Volonté, Jack Nicholson, Jerry Lewis, Charles Chaplin, Orson Welles és Vittorio De Sica.
Az idei estek fénypontjait a Válás olasz módra (Divorzio all’italiana, Pietro Germi, 1961), Házasság olasz módra (Matrimonio all’italiana, Vittorio De Sica, 1964), Carmen (Cecil B. DeMille, 1915), Falstaff (Campanadas a medianoche, Orson Welles, 1965), Róma, nyílt város (Roma, città aperta, Roberto Rossellini, 1945), Szerelmem, Hiroshima (Hiroshima, mon amour, Alan Resnais, 1959), Oidipusz király (Edipo re, Pier Paolo Pasolini, 1967), A Mattei-ügy (Il caso Mattei, Francesco Rosi, 1972), és a Száll a kakukk fészkére (One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Milos Forman, 1975) című filmek vetítései jelentették.
Amit mindenképpen ajánlanék azoknak, akik velem együtt eddig nem ismerték:
Valerio Zurlinitől A nyugalom első éjszakája (La prima notte di quiete, 1972), mely egy magával ragadó szerelmi történet Alain Delonnal, aki a sok szuperzsaru-szerephez képest itt egy kiégett tanárt alakít. Nagyon szép a Francesco Rosi rendezte Krisztus megállt Ebolinál (Cristo si è fermato a Eboli, 1979) – dél-olasz mítoszokat és hagyományokat tanulmányozni vágyóknak kötelező. Végül egy kedvesen idióta alkotás: Jacques Tati Kisvárosi ünnep című filmje (Jour de fête, 1948) – aki el szeretne lesni pár biciklis trükköt, hogyan boldoguljon két keréken a pesti estben, ne hagyja ki!
Az érdeklődők kedvéért pedig a részletes program:
http://www.cinetecadibologna.it/sottolestelledelcinema2013/ev/programmazione
Serkédi Orsolya