Rólunk

Ennek a blognak a beindításával mindenekelőtt téged szeretnénk megszólítani, téged, aki érdeklődsz az olasz kultúra, irodalom, zene, film, divat, gasztronómia, vagy akár az olasz politika és közélet iránt. Mi, a blog szerkesztői valamennyien az Eötvös Loránd Tudományegyetem Olasz Nyelv és Irodalom Tanszékéhez kötődünk PhD-hallgatóként vagy oktatóként, ezzel a bloggal pedig azt a célt tűztük ki, hogy Olaszországhoz és az olasz kultúrához köthető legfrissebb és legérdekesebb információkkal lássunk el.

Bővebben a blogról erre olvashatsz!

Hasznos honlapok

Az alább következő és hasznos honlapokat számbavevő lista a teljesség igénye nélkül készült. Mi több, erősen magán hordozza készítője személyes érdeklődését, korlátait, kedvteléseit és egyes tárgyak iránti kitüntetett szeretetét.
Mint a világhaló valamennyi eleme, így a jelen lista is már megalkotása pillanatában aktualitását veszítette, és még inkább veszíteni fog aktualitásából, amikor Önök olvassák: épp ezért szívesen fogadunk a listára vételre vonatkozó javaslatokat, akárcsak az itt szereplő honlapok esetleges megszűnésére vonatkozó információkat is.
Jó kutatást!
Giulio D’Angelo

U. I.: Ne felejtsük, hogy az internet sokat segíthet, de egy jó könyv mindig értékesebb...


www.treccani.it
A híres Treccani Enciklopédia honlapja tartalmazza a teljes enciklopédiát, illetve a Treccani Kiadó szótárát, szinonimaszótárát és az Olasz Életrajzi Lexikont is. Mindez ingyenesen hozzáférhető. Az olaszul tanulóknak talán ez a leghasznosabb oldal.

http://www.internetculturale.it/opencms/opencms/it/
Az Olasz Kulturális Minisztérium által gondozott honlap egy több ezer kötetes, ingyenesen hozzáférhető digitális könyvtárat tartalmaz, amelyben a könyveken túl megtalálhatóak folyóiratok, kéziratok, partitúrák és egyéb dokumentumok is.

http://opac.sbn.it/cgi-bin/IccuForm.pl?form=WebFrame
Az ICCU (Istituto Centrale per il Catalogo Unico) keresőrendszere. Hasznos lehet annak felkutatására, hogy hol lelhető fel egy-egy könyv, kézirat vagy partitúra Olaszországban.

http://books.google.it/
A könyveknek és folyóiratoknak valóságos kincseskamrája ez, bármelyik századról legyen is szó. Ezen az oldalon olvashatóak és ingyenesen letölthetőek minden nemzetiségű írónak – többek között olaszoknak is – az amerikai egyetemek könyvtáraiban digitalizált, első kiadású és/vagy ritka könyvei. Egy Google vagy Gmail fiókkal bárki létrehozhatja és megőrizheti a saját virtuális online könyvtárát. A honlapon megtalálhatóak például az első olasz irodalomtörténeti munkák is, mint például Girolamo Tiraboschi (1825), Francesco Saverio Salfi (1834), Giuseppe Maffei (1852-1853), Pietro Sanfilippo (1859), Paolo Emiliani-Giudici (1863), Cesare Cantù (1865) vagy Francesco De Sanctis (1870-71) munkái.

http://www.liberliber.it/home/index.php
2.495 e-könyv, 6.320 zenei darab, több tucat hangoskönyv segíthet az olasz nyelv kiejtésének jobb elsajátításában. Valamennyi file ingyenesen hozzáférhető.

http://www.letteraturaitaliana.net/index.html
Az előzőhöz nagyon hasonló oldal, számos PDF formátumú olasz irodalmi művel és szerzőjük életrajzával gazdagítva.

http://www.storiadellaletteratura.it/
Antonio Piromalli ingyenesen hozzáférhető Olasz irodalomtörténet-e (Storia della Letteratura Italiana), digitális keresőprogrammal és hiperhivatkozásokkal.

http://www3.unibo.it/boll900/numeri/2012-i/
«Bollettino '900». A Bolognai Egyetem Olasz Tanszékének online folyóirata.

http://www.italialibri.net/
Régi és kortárs olasz irodalmi műveket, biográfiákat, szerzőket és recenziókat bemutató, ingyenes online folyóirat.

http://www.italianstudies.org/gradiva/
Gradiva - International Journal of Italian Poetry (New York - Roma)

http://www.griseldaonline.it/
Az iskolai irodalomoktatásra specializálódott kísérleti folyóirat.

http://www.italinemo.it/  
A világ italianisztikai folyóiratait egybegyűjtő honlap. Számos információt kínál a világban fellelhető olasz tanszékek folyóiratairól, kiadott könyveiről, publikációiról, ösztöndíjairól és mindennapi életéről.

http://www.classicitaliani.it/
Régi és ritka történelmi dokumentumokat bemutató, érdekes és könnyen átlátható honlap.

http://www.letteratura.it/
Irodalmi és egyéb témákat kínáló oldal.

http://www.alfabeta2.it/
A rangos olasz folyóirat online változata.

http://www.italianistica.info/
http://www.italianisticaonline.it/

Két, italianisztikai kutatásra specializálódott információs portál - számos információt nyújtanak a legújabb publikációkról, konferenciákról, esszékről stb.

http://digilander.libero.it/letteratura/
Könnyen áttkinthető irodalomkritikai oldal, amely műelemzéseket és szerzői életrajzokat kínál a XX. század elejéről. Célközönsége elsősorban a gimnáziumi korosztály.

http://www.e-codices.unifr.ch/it
Az oldal célja hozzáférhetővé tenni a Svájcban őrzött valamennyi középkori és kora újkori kéziratot. Napjainkban 21 különböző könyvtár 488 kézirata férhető hozzá a honlapon.

http://www.librettidopera.it/
Több tucat operalibrettót, illetve operával kapcsolatos híreket és információkat megjelenítő honlap, kifejezetten operabarátoknak.

http://www.scaruffi.com/iindex.html
Vegyes profilú honlap: mindenből található itt egy kicsi: rock, avangárd, irodalom, képzőművészet, politika, egy kis olasz, egy kis angol...

http://www.gamoto.net/dizionario%2Dlatino/
Egy olasz-latin, latin-olasz szótár mindig jól jöhet. Ugyanitt megtalálható egy olasz-angol és egy olasz-francia szótár is.

http://www.myword.it/opera/dictionary
A Pietro Gelli szerkesztésében megjelent Opera-lexikon ingyenes online verziója, többezer opera leírásával a XVII. századtól 2000-ig.

http://www.myword.it/spettacolo/dictionary
A Felice Ceppa szerkesztésében megjelent XX. századi színházi lexikon ingyenes online verziója, többezer színész, rendező, színházi szerző életrajzával.

http://www.quotidiani.net/
A honlapon valamennyi olaszországi és külföldön kiadott, olasz nyelvű újság fellelhető, a napilapoktól az online folyóiratokig, a képregényektől a televízió- és rádióadásokig és meteorológiai jelentésekig.

A legjelentősebb napilapok honlapjai a következőek:
www.repubblica.it
www.corriere.it
www.lastampa.it
www.ilfattoquotidiano.it


Zenei és ifjúsági kultúrával foglalkozú honlapok:
www.toylet.it
www.loveandsound.it
www.spaziorock.it
www.ondarock.it
www.rockol.it
www.rockit.it
www.ondalternativa.it
www.rocknow.it


Egy magyar honlap Olaszországról:
http://www.italianissimissima.com/

A Budapesti Olasz Kultúrintézet honlapja:
http://www.iicbudapest.esteri.it/IIC_Budapest

Olasz nyelvű, Magyarország gazdaságával foglalkozó honlap
www.economia.hu

Római Magyar Akadémia
http://roma.balassi-intezet.hu/index.php/it/

A Magyar Turizmus Zrt. olaszországi honlapja
http://turismoungherese.it/

Címkék

"Immagine Ritrovata" Filmlabor (1) 007 (1) 2B Galéria (2) 5 Csillag Mozgalom (3) A38 (1) A38 hajó (1) Aba-Novák Vilmos (3) Accademia della Crusca (1) Accademia dUngheria (1) Achille Bonito Oliva (1) Aczél Géza (1) Ádám György (1) adaptáció (1) Adolfina de Stefani (1) Adolfina De Stefani (1) Adriano Marenco (1) Adriano Spatola (2) Ady Endre (2) AIPI (6) AIPI Summer School (1) AIPI XXII. Kongresszus (1) albero di natale (1) Alberto Moravia (1) Aldobrandini-család (1) Aldo Moro (2) Alessandro Antonelli (1) Alessandro Cevasco (1) Alessandro Falco (1) Alessandro Gatti (1) Alessandro Quasimodo (1) Alidermes (1) Aligi Sassu (1) államtitkár (1) Állatszimbolika Lexikon (1) AlterNative Rövidfilm Fesztivél (1) alternatív energiaforrások (1) Alto Adige (1) Amerigo Tot (1) Amintore Fanfani (1) Analia Beltran (1) Andrea Angione (1) Andrea mantegna (1) Andrea Segre (1) André Gide (1) Androulla Vassiliou (1) Angelo Tonelli (1) Angkarn Kalayanapong (1) Animalia Kutatóközpont (1) Anna Foglietta (1) Anna Klimkiewicz (1) Anna Magnani (4) Anna Maria Crispino (1) Anna Oberto (1) anni di piombo (2) anni Sessanta (1) ANS Archivio di Nuova Scrittura (1) Antonioni (2) Antonio Manfredi (1) Antonio Porta (1) Antonio Sciacovelli (1) arabica (1) Aracne Editrice (1) Archivio del 900 (1) Area Alternativa (1) arte (3) Arthist3ria (1) Artisteria (1) Arturo Galansino (1) Art Nouveau (1) Art War (1) Assagioli (2) Associazione Nazionale Case della Memoria (1) Attilio Bertolucci (1) Attilio Fortini (1) Avanguardia russa (1) Avvento (1) az itáliai gondolkodás története (1) a fasizmus kultúrpolitikája (1) A prímszámok magánya (1) A Tett (1) Babits Mihály (2) Bakonyi Géza (1) Balatonfüred (3) Balatonfüred Költőverseny Quasimodo Alapítvány (1) Balestrini (1) Balogh Lilla (1) Baloldal Környezet Szabadság (1) Bálványos Anna (1) Baobab (1) Barack Obama (1) Baracs Dénes (1) Baratti&Milano (1) Barbaresco (1) Barbera (1) Bárdos Judit (5) Barolo (1) Basilicata (1) Bellini (1) Belzebú (1) Benedetto Croce (2) Beppe Grillo (2) Berberian Sound Studio (1) Bérénice Bejo (1) Berényi Márk (12) Bernado Bertolucci (1) Bernardo Bertolucci (1) Bernini (1) bestiárium (1) Bettino Craxi (1) Bhumibol Aduljadedzs IX. Ráma (1) Bicerin (1) Binder Károly (1) bíróság (olasz) (1) Blowup (1) Bodrogi Dóra (1) Bokros Lajos (1) Bölcsészettudományi Kar (1) Bologna (2) Bolzano (1) Bonarda (1) Bonyegyikt Livsic (1) boom economico (1) Börcsök Gizella (2) Borromini (2) Borsa di Milano (1) Bouglione család (1) Boulogne-Billancourt (1) Brenta (1) Brigate Rosse (1) Bruno Cassaglia (1) Bruno Sullo (1) BTK (2) Budapest (7) Budapesti Olasz Kultúrintézet (8) Budapest Film (1) Bugatti (1) Bukaresti Egyetem (1) Bura Ágnes (1) Burt Lancaster (1) Byron (1) Cabiria (1) Calin Peter Netzer (1) Caludio Noce (1) Campagna pubblicitaria (1) Campana (1) Campus Fesztivál (1) Cannes (1) Canova (1) cantautori (1) Cantoo per il Libro e la Lettura (1) Caorle (1) Caravaggio (1) Carla Accardi (1) Carla Rossi Academy (1) Carlo Carrá (1) Carlo Eugeni (1) Carmelo Cappello (1) Carrara (1) Casa Domotica (1) Casoria Art Museum (1) Catherine Ann Lombardo (2) Centro Arte Cultura (1) CEU (1) Charles Despiau (1) Charlie Chaplin (1) Ciao Italia! (1) Ciceró Kiadó (1) címer (1) Címkék (1) Cineteca (Bologna) (1) Cino Del Duca (1) Cinzia Franchi (1) CioccolaTò (1) Cittadella (1) Claudia Cardinale (1) Claudio Magris (1) Claudio Pozzani (2) Cleveland Ohio (1) Collegio Cairoli (1) Collegium Hungaricum (1) Comizi damore (1) Commentare Dante Oggi (1) Congresso XXII AIPI (1) Contemporanea (1) convegno (1) Convegno Volta (1) Conversano (1) cornetto (1) Corrado Feroci (1) Cosimo de Medici (1) Courmayeur (1) COVID-19 (1) Cricoteka (1) critica (1) croissant (1) Cs. Szabó László (1) Csantavéri Júlia (2) Csáth Géza (1) Csehy Zoltán (1) Csík Zenekar (2) Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium (1) cucina vini piatti caffé torinesi (1) cukrászda (1) Daniele Benati (1) Daniele Cavicchia (1) Daniel Daligand (1) Dante (4) Dante Alighieri (5) Dante Marianacci (1) dantisztika (1) Danubio (2) Daoudal Gertrud (5) Dario Fo (2) Dario Franceschini (1) Davide Morosinotto (1) David Guetta (1) Dávid Kinga (3) DC (1) DE-BTK (1) Debrecen (3) Debreceni Egyetem (2) Dékány István (1) Democrazia Cristiana (1) Demokrácia Emlékmű (1) Demokrata Párt (olasz) (3) Derek Jarman (1) Design (1) Desmond Morris (1) De Cataldo (2) De Sica (1) Diana Rotili (1) diaszpóra-kutatás (1) díszdoktor (1) Divat (1) Divisionismo e Futurismo (1) divizionizmus (1) Dobó Gábor (1) dOCUMENTA (4) doktorandusz (1) Dolce & Gabbana (1) Dolce Vita (1) Domenico Fetti (1) Dr. Koncz István (1) Draskóczy Eszter (1) Duna (1) DVTK (1) Edgar Morin (1) Edipo Re (1) Editio Mediterranica (1) egyetemi italianisztikai képzés (1) Einaudi (1) Elek Artúr (1) Eleonora Kolar (1) Eleonora Papp (1) Elisabetta Rolanda Coendo (1) Első Olasz Köztársaság (1) első világháború (2) ELTE (12) ELTE-BTK (3) ELTE BTK (1) ELTE BTK Filozófiai Intézet (1) ELTE BTK Italianisztikai Doktori Program (3) ELTE Irodalomtudományi Doktori iskola (5) ELTE Italianisztikai Doktori Program (1) ELTE Művészettörténeti Intézet (1) ELTE Olasz Tanszék (15) Elzbieta Gorska (1) Emanuela Piemontese (1) Émile Zola (1) Emilio Lussu (2) Emilio Morandi (3) EMMI (1) Endre Szkárosi (1) energiatakarékosság (1) energia rinnovabile (1) Ennio Morricone (1) Enrico Letta (2) Én és te (1) Eötvös Kiadó (1) Erasmus (1) Erbaluce (1) Erdély (1) Erkel Ferenc Gimnázium (4) Ermanno Cavazzoni (1) Erri De Luca (1) Erzsébet tér (1) Esposizione universale (1) Északi liga (1) Ettore Scola (1) Európai Parlament (1) Európa Könyvkiadó (2) Európa Kulturális Főváros (1) Európa Kulturális Fővárosa (1) Europea (1) Expo 2015 (1) Ezio Bianchi (1) Ezra Pound (1) Ezüst Szalag-díj (1) F. Vanhecke (1) Fabrizio De André (1) Fabrizio Plessi (1) Falconieri Palota (1) Faragó Dániel (2) Faragó Eszter (2) Farkas Wellmann Endre (1) fashion week (1) Faust (1) Fazekas Zoltán (1) Federica Vinci (1) Federico Fellini (1) Felice della Greca (1) Felméri cecília (1) femminismo (1) Ferenczy Béni (1) Ferenc pápa (1) Ferenc tér (1) Ferrovie dello Stato (1) Festa della Donna (1) festészet (1) Festival dItaliano (1) Festival d’Italiano (3) fesztivál (1) Fiera (1) Fiera dell’editoria delle donne (1) Fiera del Libro (1) film (2) filmklub (1) filmművészet (1) filmszínház (1) filozófia (1) Filozofska Fakulteta (1) Firenze (4) Flaminia Cruciani (1) Fliegauf Benedek (1) FluSSidiVersi (1) Fondazione Berardelli (1) Fondazione Premio Internazionale Galileo Galilei (1) Fondazione Sarenco (1) Fordítás (1) Forma 1 Csoport (1) Foscolo (1) Franca Morandi (1) Francesca Gallo (1) Francesco Rosi (1) Franco Cajani (1) Franco Cesati Editore (2) Franco Marino (1) Franco Rosi (1) Franz Kafka (1) Freud (2) Fridl Viktória (1) Fried Ilona (1) Fuchs Anna (1) Fülep Lajos (2) future (1) Futurizmus (2) Gaál István (1) Gabriele DAnnunzio (1) Galeotto Marzio (1) Galileo Galilei (1) Galleria Borghese (1) Galleria Carte Scoperte (1) Galleria degli Uffizi (1) Galleria Ferdinando Farsetti (1) Galleria Nazionale di Arte Moderna e Contemporanea (1) Ganz (1) Gáspár Margit (2) Gente del Po (1) geotermia (1) geotermikus energia (1) Gerencsér Anikó (1) Gerendai Károly (1) Get Closer fesztivál (1) giallo (1) GIampaolo Salvi (2) Giampaolo Salvi (1) Giancarlo De Cataldo (1) Gianduiotto (1) Gianni Celati (1) Gianni Gismondi (1) Gianni Yoav Dattilo (2) Gian Luca Borghese (1) Gian Maria Volonté (2) Gina Giannotti (1) Gino Severini (1) Giorgio Napolitano (3) Giorgio Perlasca (1) Giorgio Pes (1) Giorgio Vasta (1) Giosué Carducci (1) Giovanna Olivieri (1) Giovanni bellini (1) Giovanni Fontana (2) Giovanni Hajnal (1) Giovanni Lindo Ferretti (1) Giovanni Pastrone (1) Giraldi editore (1) Girogio Pressburger (1) Giulio Andreotti (1) Giulio Cesare Capaccio (1) Giulio DAngelo (3) Giuseppe De Nittis (1) Giuseppe Frasso (1) Giuseppe Verdi (1) Goethe (2) Gordon Craig (1) Grazyna Borowik (1) Gruppo 63 (2) Guarino da Verona (1) Gubbio (1) Guerra Fredda (1) Guggenheim Múzeum New York (1) Guibbe Rosse (1) Guicciardini (1) Guido Palmino (1) Gulácsi Lajos (1) Gulácsy Lajos (1) Gulyás-testvérek (1) Gustotram (1) Gyula város (3) Gyula Város (1) Hegedűs Anna (3) Helikon (1) Henri Michaux (1) Herczegh Ildikó (1) Hetek csoportja (1) Hoffmann Béla (1) Hölderlin (3) holokauszt (1) horror (1) Hotel de la Monnaie (1) humanizmus Barokk Reneszánsz (1) Huszthy Alma (1) ICOM (1) identità (1) Igiaba Scego (1) II. Miklós orosz cár (1) II. Vatikáni Zsinat (1) II. Viktor Emánuel (1) Ilya Prirogine (1) Il Divo Giulio (1) Il Maggio dei Libri (1) Il Mulino (1) il Tamango (1) Il tempo materiale (1) integrazione (1) Inter (1) Ippolito DEste (1) Irena Prosenc Segula (1) irodalom (1) Irodalom (3) Isteni színjáték (2) Istitusto Luce (1) Istituto di Psicosintesi (1) Istituto Italiano di Cultura (5) Istituto Italiano di Cultura (Budapest) (3) Istituto Italiano di Cultura di Cracovia (1) Istituto Polacco di Roma (1) itadokt (1) ITADOKT (5) Itadokt-filmklub (1) itadokt.hu (4) Itadokt Műhely (3) Italia (2) itáliai utazások (1) itáliai városok (1) Italianisztikai Doktori Program (3) Italian Performance Art (1) Italian studies (2) Italiens de Paris (1) Italinemo (1) Iwona Jera (1) IX. Pius (1) I basilischi (1) Jack Nicholson (1) Jagelló Egyetem (1) Jamie Crawford (1) Jancsó Miklós (1) Janus Pannonius (1) Járvány idején (1) Jávor Pál (1) Jean-Luc Godard (1) Jean-Paul Belmondo (1) Jerry Lewis (1) Julia Gromskaya (1) Jung (2) Kaffka Margit (1) Kalat Nissa Film Fesztivál (1) Kandó Kálmán (1) Kanyádi Sándor (1) Kaposi Márton (1) Kardos Tibor (2) Kassák Lajojs (1) Kassák Lajos (1) Kassák Múzeum (1) Kassel (3) Katolikus Egyetem (1) kávé (1) Kávézó (1) Keats (1) Kees Den Biesen (2) Kelemen János (7) Kemény (1) Kemény Judit (1) Képégetés (1) Kerber Balázs (4) Kereszténydemokrata Párt (olasz) (1) Kertész29 Galéria (1) késés (1) Király Erzsébet (3) Kiscelli Múzeum (1) Kleb Attila (1) Kohán Képtár (1) Kollár Árpád (1) Koltai Lajos (1) költészet (1) Költő (1) Komáromi Petra (2) konferencia (6) könyvfesztivál (1) Könyvfesztivál (3) Kormos Mária (1) Kosztolányi Dezső (1) Kovács Eszter (1) középiskolai olasztanítás (1) Középkor (1) Köztársasági Elnök (1) Krakkó (1) külpolitika (1) Kültér (1) kutya (2) labdarúgás (1) Lacerba (1) Ladik Katalin (1) Lamorosa menzogna (1) Láng Éva (1) LAquila (1) Laura Cherubini (1) Lazare Ponticelli (1) La Capannina (1) La casta morta (1) La Freisa (1) La Grande Guerra (1) La Grande Guerre (1) La Repubblica (1) La sapienza Tudományegyetem (Róma) (1) La Siberia e lOriente (1) La solitudine dei numeri primi (1) Lectorinfabula European Cultural Festival (1) Lectura Dantis (2) Leggere Dante Oggi (1) Lengyelország (1) Leopardi (1) Les Arcades (1) letteratura (1) Leuwen (1) Le Figaro (1) Le Monde (1) Le Monde Diplomatique (1) Le Musée des Années 30 (1) Le radici del cielo (1) Liberty (2) Lina Wertmüller (1) Linguae Vortex Verticalis (1) Lino Ventura (1) Liquid Labyrinth (1) Little Free Library (1) Ljubljana (1) Llaüt Light (1) LN (1) Logos Women (1) Lohinszky Lóránd (1) Loredana Lipperini (1) Lorenzo Marmioli (2) Lorenzo Marmiroli (4) Lorenzo Renzi (1) Los olvidados (1) Luchino Visconti (1) Luciano Minghuzzi (1) Lucia Bassignana (2) Ludmann Ágnes (1) Ludwig Múzeum (1) Luigi Marinalli (1) Luigi Pirandello (2) Luigi Tassoni (1) Luigi Uslenghi (1) Luisa De Vettor (1) Luis Buñuel (1) Lukácsi Margit (1) Luniere Mozi (1) Luzi (1) M. Darge (1) M5S (1) Machiavelli (1) Macskadetektívek (1) Madama Margherita dAustria (1) made in Italy (1) Magyar-Olasz Kulturális Évad (2) Magyar Dantisztikai Társaság (3) magyar és olasz emlékházak (1) Magyar Műhely (2) Magyar Nemzeti Digitális Filmarchívum (1) Magyar Péter (1) Malebolge (1) Manfred Eigen (1) Márai Sándor (2) Marcello Mastroianni (1) Marco Bellocchio (1) Marco Cuzzi (1) Marco Ferreri (1) Marco Fraccaro (1) Marco Santoro (1) Margaret Mazzantini (1) Maria Palazzesi (1) Maria Puca (3) Maria Rosa Sossai (1) Maria Teresa Angelini (2) Marinella Senatore (1) Marinetti (2) Marinetti Boccioni (1) Marino A. Balducci (1) Mario Caputo (1) Mario Luzi (1) Mario Monti (2) Mario Petrucciani (1) Mark Frechette (1) Marosvásárhely (1) MART (1) Martino Oberto (1) Massimo Giannini (1) Massimo Gramellini (1) Matteo Renzi (2) Mátyás Dénes (2) Mátyus Norbert (3) Maurizio Cattelan (1) Maurizio Ferraris (1) Mauro Andreani (1) MÁV (1) Maxxi Museo Nazionale delle Arti del XXI secolo (1) Mazzucotelli (1) Ma il bel Danubio blu (1) Mediaset (1) Mediciek (1) megújuló energiaforrások (1) Melina Mercouri (1) Mendini Ateliuer (1) mercatini di Natale (1) Metro 2033 (1) mezzi multimediali (1) MiaGola Caffè (1) Michael Nyman (1) Michelangelo Antonioni (3) Michele Placido (2) Michele Sganga (1) Michel Piccoli (1) Milánó (3) Milano (2) Ministero degli Affari Esteri e della Cooperazione Nazionale (1) miniszter (1) miniszterelnök (1) Miriam Wuttke (1) Miskolc (1) MittelCinemaFest (5) MODEM (1) Modena (1) Mole Antonelliana (1) Molnár C. Pál (1) Molnár Éva (2) Molnár Zsolt (1) Monarchia (1) Monferrato (1) Monica Vitti (1) Monnaie de Paris (1) Montale (1) Monza-Brianza (1) mostra (1) Movimento 5 Stelle (1) mozi (1) MTA-BTK (1) Müller Péter Sziámi (1) MÜPA (1) Museo Centrale Montemartini (1) Museo dellAra Pacis (1) Museo Nazionale del Cinema (2) Múzeum (1) múzeum (1) My Cat Is an Alien (1) Nabiha (1) Nadia Terranova (1) Nagyerdő (Debrecen) (1) Nagy József (12) Nagy Lajos (1) Nahóczky Judit (6) Nanni Balestrini (6) Nápoly (1) Narni (1) Natale (1) Nebbiolo Moscato d’Asti (1) Nelle mani giuste (1) Nel contagio (1) némafilm (1) Nettezza urbana (1) New York Times (1) Niccolò Ammaniti (1) Nicola Frangione (1) Nikolaj Sinebrjuhov (1) Nino Franchina (1) NKA (1) Nobel (1) noir (1) Noirfest (1) Novara (1) Novecento (1) Nuova Corvina (1) Nuova Scrittura (1) nyelvfilozófia (1) nyelvpedagógia (1) nyelvtudomány (1) Oblomov Foundation (1) Odescalchi (1) Ödipusz király (1) olasz-francia latinitás (1) olasz-magyar kulturális évad (1) olaszissimo (1) olaszissimo.blog.hu (1) Olaszország (3) Olaszország Szenátusa (1) Olasz Demokrata Párt (1) olasz divat (1) Olasz divat (1) Olasz divat Párizsban (1) olasz film (1) Olasz Filmfesztivál (1) olasz költészet (1) Olasz Kultúrintézet (7) olasz nyelv (1) olasz nyelvtanár (1) olasz nyelv oktatása (1) olasz politika (2) Olasz politika (1) Olasz Tanszék (3) ólomévek (1) Omar Sosa (1) Online barokk (1) Opalio Brothers (1) Örökmozgó (1) Örökmozgó Filmmúzeum (1) örökös szenátor (1) Orosz Katalin (2) Orson Welles (1) Oscar Luigi Scalfaro (1) Othello (1) Pablo Munoz Gomez (1) Padova (1) padrenostro (1) Pagliarini (1) Palais de l Porte Dorée (1) Palazzeschi (1) Palazzo Chigi (1) Palazzo dei Concerti (1) Palazzo delle Arti (1) Palazzo Falconieri (1) Palazzo Madama (1) Palazzo Medici-Riccardi (1) Palazzo Strozzi (2) Palladio (1) Pál József (1) Pál utcai fiúk (1) pandemia (1) Paolo Antonio Simioni (1) Paolo Bottari (1) Paolo Conti (1) Paolo Fresu (1) Paolo Giordano (1) Paolo Nori (1) Paolo Sorrentino (1) Paolo Troian (1) Párizs (1) Parole Spalancate (1) Partito Democratico (2) Pasolini (3) Pasolini Archívum (1) Passito (1) Patrizia Cavalli (1) Patrizia Dal Zotto (1) Patrizia Farinelli (1) Patrizio Peterlini (1) Paul Belmondo (1) Pázmány Péter Filmfesztivál (1) PCI (1) PD (1) PdL (1) PEME (1) Peppe Voltarelli (1) Perényi Katalin (1) performanszművészet (2) PERFORMEDIA (1) Performedia 2013 (1) Perugia (1) Pesti Bölcsész Akadémia (1) Péterfy Jenő (1) Peter Folkart (1) Peter Strickland (1) Petőfi Irodalmi Múzeum (3) PhD (1) Philippe Noiret (1) Piazza Colonna (1) Piazza di Francesco (1) Piemonte (1) Pierfrancesco Favino (1) Pierluigi Bersani (1) Piero Angela (1) Piero Ferrucci (2) Piero Gauli (1) Pier Francesco Orsini (1) Pier Luigi Bersani (1) Pier Paolo Pasolini (5) Pieto Trifone (1) Pietro Da Cortona (1) Pirandello Konferencia (1) Pittura (1) Piuma (1) Pizzica (1) poesia italiana (2) poesia totale (1) poesia visiva (2) Poesia Visiva (1) poétika (1) Poetry and Discovery (1) Poetry gets into life (1) Pogány Gábor (1) Poggio Bracciolini (1) pointilizmus (1) politika (1) Pompidou-központ (1) Popolo della Libertá (1) Porto di Savona (1) PPKE (3) Prato (1) Premio Galilei (1) Premio Strega (1) presepe (1) Presidente della Repubblica (1) Prima Repubblica (1) prosa (1) prossimo futuro (1) Prua d1Italia (1) psicosintesi (2) pszichoanalízis (2) Puglia (1) Puglia Sounds Mambo (1) Puglia tartomány (1) Puglia Village (1) Punnany Massif (1) Puskár Krisztián (1) Puskin Mozi (2) Quarti (1) Quasimodo Alapítvány (1) Quasimodo Napok (1) Quimby (1) Quirinale (1) Rába György (1) Radu Jude (1) Rafael Azcona (1) Raffaele La Capria (1) rasszizmus (1) rasszizmus elleni fellépés (1) Renzo Renzi Könyvtár (1) Ridotti di Balsorano (1) risparmio energetico (1) Ristocolor (1) Ristorante Consorzio (1) Roan Johnson (1) Roberto Benigni (1) Roberto Longhi (1) Roberto Maroni (1) Roberto Rossini (1) Roberto Ruspanti (1) Robeto Andó (1) Róma (2) Roma (1) római iskola (1) Római Iskola (1) Római Magyar Akadémia (9) Romanzo criminale (1) romanzo criminale (1) romanzo noir (2) Rosa Marafioti (2) Rossellini (1) Rovereto (1) Roversi (1) Rudas Klára (1) Saba (1) Sallay Géza (6) Salvatore Quasimodo (3) Sanguineti (1) Santo Jeronimo Caserio (1) Sant Ambrogio (1) Sárkány Péter (1) Sárközy Péter (1) Scheau Bernadett (4) School of Narrative Dance (1) Schubert (1) Scolar Kiadó (1) Scrittura colletiva (1) SegnoPoesia (1) Semmítőszék (olasz) (1) senatore (1) senatore a vita (1) Sergio Givone (1) Sergio Leone (1) Sévérine Bourguignon (1) Shakespeare (1) Shelley (1) Silpakorn Egyetem (1) Silpa Bhirasri (1) Silvia Federici (1) Silvio Berlusconi (4) Simin Behbahani (1) Simona Brambilla (1) Simona Moroni (1) Simone Massi (1) Simó Endre (1) Simó Sándor-emlékdíj (1) Sinebrychoff Művészeti Múzeum (1) Sixtusi Kápolna (1) Slama Györgyné (2) Slama Györgyné Börcsök Gizella (1) Solferino (1) Sonia Manichelli (1) Sonic Youth (1) Sotto le stelle del cinema (1) Spanyolország (1) spiritismo (1) Stefania Vulterini (1) Stefano Benni (2) Stefano benni (1) Stefano Maccagno (1) Stefano Pirandello (1) Steven Green (1) strategia della tensione (1) Subways (1) Superstizione (1) Swierkiewicz Róbert (3) Szabadság Népe (2) Szabó Győző (1) Szabó Magda (1) Szakál Kata (3) szamuráj (1) Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara (1) Szénási Ferenc (2) szenátor (1) Szentmártoni Szabó Géza (1) Szent Bálint (1) Széphalom Könyvműhely (1) Szépművészeti Múzeum (1) Szerb Antal (2) Szeredi Merse Balázs (1) Sziget Fesztivál (1) Szirmai Anna (6) Szirmai Panni (2) Szirtes János (1) Szirti Beáta (2) Szitafilm Kft. (1) Szkárosi Endre (19) Szlovénia (1) Szőcs Géza (2) Szőke Gábor Miklós (1) Szomjas György (1) Szőnyi István (1) Szophoklész (1) Szörényi Dóra (1) Szörényi László (1) SZTE (2) sztrájk (1) Tábor Ádám (1) Tadeusz Kantor (1) Takács József (3) TamTam (1) Tankcsapda (1) Tanmesék apológusok (1) Tarantella (1) Teatro Coccia (1) Teatro Regio (1) Teatr Nowy (1) Tempevölgy (1) Tengely László (1) Terni (1) terrorizmus (1) Thawan Duchanee (1) The Wrong Gallery (1) Thomas Mann (1) Thurston Moore (1) Till Katalin (1) TIT (1) Tomasi di Lampedusa (1) Tomaso (1) Tomaso Kemény (3) Tomaso Kemeny (1) Tomasz Kirenczuk (1) Tommaso Giagni (1) Tonino Guerra (1) Tony Servillo (1) Torino (3) Torinói Egyetem (1) Török Tamara (4) Tóth Izsó Zsuzsanna (2) Tóth Krisztina (1) transzperszonális pszichológia (2) Trasimeno-tó (1) Trenitalia (1) Trilok Gurtu (1) Tullio Avoledo (2) Ugo Carrega (3) Ugo Cornia (1) Ugo Tognazzi (1) Újjászületés (1) UltraHang Fesztivál (1) Umarta kasta (1) UNESCO (1) Ungaretti (1) Ungheria (1) Università per gli Stranieri Siena (1) Uomini contro (1) Uránia Mozi (1) Vajiravudh VI. Ráma (1) választások (2) Valerio Magrelli (2) Valerio Mastandrea (1) Valerio Megrelli (1) Valtellina (1) Vanessa Martore (2) Ványi Klára (1) Varesina (1) Vasarely Múzeum (1) vasút (1) Vasút (1) Vaszary Villa (1) Vatikán (1) Velence (1) Velencei Biennale (1) Veneto (1) Venezia (1) Venuto al mondo (1) Vers (1) vers (1) versumonline.hu (1) Vespasiano da Bisticci (1) via Giulia (1) Vígh Éva (2) Világkiállítás (1) Villa (1) Villa dei Mostri (1) Vincenzo Placella (1) Visconti (1) Visioni ALTRE (1) Vittorelli (1) Vittorio De Sica (1) Vittorio Sereni (1) ViviBudapest Kulturális Egyesület (1) vizuális költészet (1) Vörös Brigádok (1) Vörös sivatag (1) Wagner (1) Weisz Árpád (1) Weöres Sándor (1) We Rise by Lifting Others (1) Wojciech Nowak (1) World Monument Found (1) Wu Ming (1) Younger Son (1) Zalán Tibor (2) Zanzotto (1) Zaza Hadid (1) Zecchini (1) Zerynthia (1) zoo-stúdiumok (1) Zoom (1) Tre Galline (1)

Analia Beltran I Janes-Pedro Diaz.jpg

Rokonság és idegenség, félelem, birtoklás és értelmezési nehézségek. Efféle képzetek merülhettek fel azokban, akik ellátogattak a PERFORMEDIA 2013 idei, Budapesten megrendezett programjaira. Ahogyan már itt a blogon is hírt adtunk róla (lásd a korábbi bejegyzések között: „Meghökkentő művészet élőben – Betekintés az olasz performansz- kultúrába”), idén a 2B Galéria, az A38 hajó és a Fővárosi Képtár-Kiscelli Múzeum adott otthont a háromnapos rendezvénysorozatnak, amelyet Emilio Morandi olasz grafikus- és performansz-művész és Swierkiewicz Róbert kezdeményezése nyomán született meg. Az öt országból érkező, több mint 12 művész sokoldalúan és egyedi eszközökkel fordult a mindennapi élet egyszerű és olykor rejtelmes kérdéseihez.

Cikkünket követi:

Nonprofit lelkesedés: olasz performanszművészek Budapesten
Szirmai Anna interjúja Emilio és Franca Morandi fesztiválszervező performanszművészekkel

Emilio és Franca Morandi átlagosnak látszó nyugdíjas olasz házaspár. A látszat azonban csal: fiatalokat megszégyenítő lelkesedéssel és energiával szervezik évek óta a budapesti PERFORMEDIA nemzetközi performanszfesztivált, miközben maguk is aktív performanszművészek.



Olyan művész is akadt (Paolo Bottari), aki igazi magyar csemegével készült, a Pál utcai fiúk irodalmi inspirációjából kiindulva építette fel érzékeny, finom gesztusokkal operáló performanszmunkáját. Érdekes módon a performansz jellemző műfaji sajátosságaitól eltérően több olyan előadással is találkoztunk, amelyek narratív elemekből dolgoztak, egész kis történet rajzolódott ki a rövid jelenetekből. Ez jellemző a Nemecsek haldoklását felidéző Bottari-munkára is, de még inkább Analia Beltran I Janes és Pedro Diaz performanszaira. A spanyol művésznő és kanári szigeteki párja egyszerűen, frappánsan, mégis látványosan mutatta be a férfi-nő kapcsolatok komplementer feszültségeit, az apró játszmáktól az értelmezés és egymás értésének nehézségeivel - és olykor képtelenségével - foglalkozó munkáikban. A fesztivál során bemutatott mindkét performanszmunkájuk kifejezetten erős érzelmi töltettel bíró, megrázó és elgondolkodtató darab, amelyek a létezés és a kapcsolatok alapvető mozgatóira, a jelenségek mögötti feszültségekre kérdeznek rá.  

Olasz részről a két szervező, Emilio és Franca Morandi ezzel szemben a közönség bevonásával hajtotta végre álarcos performanszát, két változatban (Fitness, Mask). Egy másik kiemelkedő érdekességet a két alkalommal is fellépő Ezio Bianchi-Paolo Conti-Sonia Menichelli formáció performanszai szolgáltatták. A "bőrváltás" című, a nyitónapon a 2B Galériában bemutatott munkájukban a testüket átlátszó fólia-burokba borították be, és így, szürreális figurákként járták be a teret, majd nagy nehezen levedlették második bőrüket. Shozo Shimamoto világhírű olasz performanszművészről pedig az A38 hajón emlékeztek meg egy performanszukban. A két férfi a radikálisan minimalista japán kifejezésmódot - és magát Shimamotót - idéző, fehérre mázolt arcú gesztusszínháza a harlekin-figurák tragikumát is eszünkbe jutatta.

Összességében tehát a három nap során három különböző helyszínen egyöntetűen izgalmas és igényes performanszokat láthattunk. Az efféle, lelkesedésből, alulról szerveződő fesztiválok küldetése, hogy felhívják a figyelmet e művészet értékeire, és széles körben népszerűvé tegyék a magyar közönség körében is. A szervezők reményét is tolmácsolva bízom abban, hogy a PERFORMEDIA 2013 tett valami emlékezeteset e nemes cél érdekében.

Szirmai Anna

Szirmai Anna interjúja:

Emilio és Franca Morandi átlagosnak látszó nyugdíjas olasz házaspár. A látszat azonban csal: fiatalokat megszégyenítő lelkesedéssel és energiával szervezik évek óta a budapesti PERFORMEDIA nemzetközi performanszfesztivált, miközben maguk is aktív performanszművészek.

PRAE.HU: Elégedettek vagytok az idei programmal? Jól sikerült a három napos PERFORMEDIA fesztivál?
 
Emilio Morandi: Mi már a tavalyival is elégedettek voltunk. Jól ismerjük az itteni szervezőket (Swierkiewicz Róbert és Böröcz László), Róbert gyakran jön hozzánk Olaszországba, novemberben járt nálunk legutóbb, amikor egy három napos művészeti találkozót szerveztünk Ponte Nossában. A mi művészeti stúdiónkban volt az esemény, de interneten kapcsolódtunk kanadai, angliai, argentin és szerb szervezetekhez. Skype-on keresztül láthattuk az ottani történéseket és ők is a nálunk zajló performanszokat.
 
PRAE.HU: Miben különbözött az idei PERFORMEDIA fesztivál a korábbiaktól?
 
EM: Leginkább abban, hogy ezúttal három különböző helyen dolgozhattunk (2B Galéria, Kiscelli Múzeum, A38 hajó). A tavalyi performanszfesztivált az A38 hajón rendeztük meg. Két évvel ezelőtt pedig ott volt az egyéni kiállításom is, festményeket és grafikákat állítottam ki, és csináltunk egy performanszt a megnyitón.

Emilio és Franca Morandi performansza (fotó: Emilio Morandi)


PRAE.HU: Hogyan jutottatok el a performansz műfajához? Milyen út vezetett idáig?
 
EM: Én eredetileg festő vagyok. Fiatal koromban sokszor kiállítottam egyéni és csoportos tárlatokon, most is vannak kiállításaim, a mai napig festek. Aztán a hatvanas években kapcsolatba kerültem a mail art közösséggel, innen ered az érdeklődésem a kísérleti művészetek iránt. Mindig is a keresés, a megfelelő kifejezésmód megtalálása érdekelt. A különböző műfajok kapcsolódási pontjainak feltérképezése. Az átmenet festészettől a gesztusokig, a zenétől a videóig, az akciótól a performanszig. Fokozatos fejlődési folyamat volt, amíg eljutottam a mai kifejezésmódig. Sok művészt ismerünk, akik a költészet felől közelítik meg a performanszművészetet, mások a zene felől érkeznek.
 
PRAE.HU: A közönség mennyire érdeklődik a performanszművészet iránt? Olaszországban, nálatok Ponte Nossában hogyan reagálnak a munkáitokra?
 
Franca Morandi: Hát… mondjuk, hogy elfogadják, amit csinálunk. Mi kisvárosban lakunk, Bergamo mellett, és sokat dolgozunk a stúdión kívül is, a folyóparton, tereken, a környező vidéken. Kihasználjuk a hely adta lehetőségeket. Mára elmondhatjuk, hogy a mi kis közösségünk hozzászokott a perfomanszainkhoz. Ha találkoznak ilyesmivel a városban, megállnak, megnézik, de azt már nem lehet tudni, hogy értenek-e belőle valamit vagy sem... Mi bergamóiak különben is zárkózott emberek vagyunk, inkább csendben maradunk, nehogy megszóljanak a véleményünk miatt.
 
PRAE.HU: Talán emiatt van nagyobb sikeretek külföldön? Budapesten mennyire népszerű a műfaj?

EM&FM: Sokkal nagyobb közönséget vonz a performanszművészet itt, mint nálunk! Három nap alatt nagyon sokan megfordultak a programokon.

PRAE.HU: Ezek szerint az olasz közönség konzervatívabb a magyarnál?
 
FM: Mostanában kicsit nyitnak, még a velencei biennálén is bemutattak performanszokat, ami 5-10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna. Úgy tűnik, ma kicsit nagyobb az érdeklődés.
 
EM: Hozzá kell tenni, hogy Olaszországban a kísérletező művészetet nem támogatják. Eközben, amikor Kanadában voltunk egy fesztiválon, Québecben tíz különböző központot számoltunk össze, ahol a fiatalok a művészeti egyetem elvégzése után lehetőséget kapnak arra, hogy kipróbálják magukat a helyi önkormányzat költségén. Fesztiválokat, kiállításokat szerveznek, videózással, hanginstallációkkal kísérleteznek. Ezzel szemben Olaszországban erre nincs semmilyen kezdeményezés. Néhány magánalapítvány foglalkozik kísérleti művészettel, de ez nem általános.
 
PRAE.HU: Érdekes, mert például a konkrét költészet vagy a kísérleti költészeti tendenciák más áramlatai mintha nagyobb támogatást kapnának, több magánalapítvány is gyűjt ilyesmit.
 
FM: Igen, ez igaz, de nem régóta kap lehetőséget a bemutatkozásra ez a terület sem. Nekünk Olaszországban az a bajunk, hogy túl sok az antik művészet. Minden múzeum összes raktára tömve van római, etruszk emlékekkel, ezeknek csupán a megőrzése, állagmegóvása is annyi energiát, helyet és pénzt emészt fel, hogy megpróbálják fékezni az "új művészet" beáramlását a múzeumokba.

Emilio és Franca Morandi performansza (fotó: Weber-Lutgen Gallery)


PRAE.HU: Az intézményekkel kapcsolatban felmerül egy másik kérdés: a performanszművészet az akcióhoz és a happeninghez hasonlóan nehezen dokumentálható hitelesen, átélhetően, így a gyűjtők körében is kevésbé népszerűek ezek a műfajok.
 
EM: Vannak magángyűjtők, akik fluxust gyűjtenek, sőt performansz munkákból videófelvételeik is vannak. Sok gyűjtő vendégül látott performereket fesztiválok alkalmával, ilyenkor fizetségképpen is gyakran kaptak videódokumentációt az eseményről. Ezen kívül manapság Olaszországban is kezdenek divatba jönni a művészeti rezidencia programok. Bár ez szerintem inkább a pénzről szól.
 
PRAE.HU: Erről van szó, a művészetnek ez a területe nem éppen a jól jövedelmezőségéről híres...
 
EM: Nézd, én is dolgoztam, hogy fenntartsam a családomat, alkalmazott művészettel foglalkoztam, belsőépítészként, designerként tevékenykedtem. Mivel hétvégén értem rá, akkor hívtam meg magamhoz a művészeket, külföldről is. Sokan eljöttek. Így alakult ki a mai ismeretségi körünk alapja. Bemutattuk egymásnak a performanszainkat, s együtt is dolgoztunk, akár egy fesztiválon.

PRAE.HU: Dokumentáltátok is az eseményeket?
 
FM: Persze! Óriási archívumunk van ezekből az anyagokból, egy múzeumot is megtöltene!
 
PRAE.HU: Visszakanyarodva a jelenhez: hogyan látjátok a kortárs művészet helyzetét ma Olaszországban?
 
FM: Ma már eléggé népszerű. Akinek van pénze, vásárol is kortárs műveket, ám sajnos most a válság befagyasztotta a piacot. Csak az igazán nagy nevek mennek, akik már elismertek.
 
PRAE.HU: Mint Maurizio Cattelan.
 
FM: Cattelan minden képzeletet felülmúl… de rajta kívül is vannak nagyon jó művészek, akiknek már van múltjuk, őket még veszik néhányan. De az a középosztály, amely kisgyűjtőként eddig vásárolt esetleg fiatal művészektől is, eltűnt. Mára a nagy sztárok maradtak, akiktől az igazán gazdagok vásárolnak.
 
PRAE.HU: Mi a helyzet a múzeumokkal? Oda azért ellátogatnak az emberek, hogy kortárs művészetet nézzenek?
 
FM: Ha például a velencei biennálét nézzük: a világ minden tájáról érkeznek oda látogatók, de a velenceiek nem nézik meg. Sokan ki is költöztek a városból, akik nagyobb házra, zöldebb környezetre vágynak, de akik ott laknak és dolgoznak, nem mennek el a biennáléra. Tudnak róla, mert pénzt hoz és vendégeket, de nem érdekli őket.
 
Az is közre játszik ebben, hogy mostanában, ha az emberek egy műalkotást látnak az első kérdésük: mennyibe kerül? Nem látják a művészi értéket, ma a pénz dominál. Igaz, hogy nagyon sok fiatal foglalkozik művészettel, sokan tanulnak festőnek, kurátornak, művészeti menedzsernek, de aztán ők sem találnak munkát. Mi Emilióval sokszor feltesszük magunknak a kérdést, mi lesz a mai fiatalok jövője? Nagyon sajnálatos ez a helyzet, mert sok fiatal művész fel is hagy az alkotással, nem tudja folytatni.

Emlio és Franca Morand performansz A38 hajó (fotó: Artestudio Morandi)


PRAE.HU: A saját művészetetekben mi inspirál benneteket? A kortárs művészetben találtok releváns kapcsolódási pontokat a munkáitokhoz?
 
EM: Persze, sokat járunk múzeumba, elmegyünk megnézni, mert érdekel a kortárs művészet. Itt Budapesten is mindig ellátogatunk a Ludwig Múzeumba, most is remek kiállítások vannak. Nem másokból merítek inspirációt, persze meg kell nézni, mi történik a művészet világában de maga az élet inspirál leginkább. A mindennapokban megélt élményeket viszem át a művészetbe.
 
FM: Egyaránt témáink a mindennapi apróságok, a politika, a béke, a háború és a természet.
 
PRAE.HU: A performanszművészetben jobban kifejezhetők ezek a belső érzelmek? Miért választottátok ezt a kifejezésmódot?
 
EM: A performansz olyan, mint egy varázslatos pillanat, mert van benne kockázat. Az erőteljes érzelmeket keressük, ilyeneket szeretnénk kiváltani performansz munkáinkkal, hiszen tíz perc alatt kell hatni a közönségre.
 
PRAE.HU: Hányszor léptek fel egy évben? Sok lehetőség van a performanszművészet számára?
 
FM: Változó. Idén például júniustól kezdve volt egy fellépésünk Pistoiaban, aztán három itt Budapesten, majd júliusban nyílik Emilio kiállítása, ott is bemutatunk egy perfomanszot, aztán októberben egy másik egyéni kiállítása is lesz, ott is fellépünk, aztán Párizsba megyünk. Sosem egyforma az évünk, mindig másképp alakul, volt, amikor egy évben több mint tízszer léptünk fel.
 
PRAE.HU: Mindig új performansszal készültök? Sosem mutatjátok be kétszer ugyanazt?
 
EM: Nem, nem, sosem egyformák, az ember mindig kitalál valami újat, vagy legalábbis egy korábbi munka alakításával létrehoz egy változatot. Az improvizációnak is nagy szerepe van.
 
PRAE.HU: Mik a további terveitek? Legközelebb milyen projektre készültök?
 
EM: Legközelebbi nagyszabású tervünk jövőre a krakkói PERFORMEDIA fesztivál megszervezése, két krakkói galériával működünk együtt. Novemberben lesz a fesztivál, de már most elkezdtük a szervezést, sok munka van egy ilyen program mögött, de szívesen csináljuk. Mindent teljesen ingyen. A művészek mind saját költségükön vesznek részt a fesztiválokon és természetesen mi is magunk fizetjük az utazásainkat. A mostani budapesti fesztiválon is a résztvevők nagy része már nyugdíjas, egész életükben dolgoztak és most már megtehetik, hogy utazgassanak a fesztiválokra. Tudjuk, kiket hívhatunk meg egy ilyen eseményre, ki az, aki tudja vállalni az utazás költségeit. Vannak tehetséges művészek, akiket sajnos már nem hívunk, mert nem tudnák kifizetni az utat.
 
EM: Azért próbáljuk támogatni a következő generációkat is. Most júliusban lesz egy kiállítás a mi stúdiónkban, ahol két kiállítótérben egy-egy fiatal művész fog bemutatkozni, installatív munkákkal. Egy hónapig lesz látogatható nálunk a kiállításuk.

Emilio és Franca Morandi performansza (fotó: Szirmai Panni)


PRAE.HU: Akár egy múzeumi kiállítótér. Nem gondolkoztatok azon, hogy múzeummá alakítsátok a stúdiót?
 
FM: De, ez tervben van, háromszintes az épület, így lenne hely az archívum elhelyezésére is. Most még át kell szerveznünk a dolgokat, de lassacskán belevágunk az átalakításba.
 
EM: Nem vagyunk gyűjtők, de az évek során nagyon sok munka összegyűlt, a barátainktól, más performerek munkáiból, s installációk is vannak, ezeket is kiállíthatnánk.
 
PRAE.HU: Beszéltünk arról, hogy ez egy alulról szerveződő kezdeményezés, hogy teljesen ingyen jönnek a művészek. Nincs lehetőség pályázati forrásból támogatást szerezni a programokra?
 
FN: Most úgy tűnik, lesz egy közös európai projekt, három helyszínnel lehetne pályázni egy nemzetközi perfomanszfesztivál szervezésére. A három résztvevő helyszín lehetne Madrid, a ponte nossa-i központunk és a budapesti 2B Galéria, ahol idén is vendégül láttak minket.
 
PRAE.HU: Ha korlátlan anyagi ráfordítással szervezhetnétek egy fesztivált, kit hívnátok meg? Milyen lenne számotokra egy "álomfesztivál"?
 
FM: Ha lenne pénzünk, mindenekelőtt kifizetnénk a művészeknek az utazási költséget és a szállást.
 
EM: Hogy kit hívnánk meg a nagy nevek közül? Például Orlant, Marina Abramovicot vagy Yoko Onot!
 
FM: Mi mindig pénz nélkül csináltuk a fesztiválokat és így is eljött Shozo Shimamoto, Roi Vaara, szóval nagy nevek is eleget tettek a meghívásunknak. Shimamoto pedig meghívott minket a művészeti központjába, Tokióba is.
 
PRAE.HU: Többször jártatok már Budapesten, fesztiválokat is szerveztetek itt, mi a véleményetek a magyar performanszkultúráról? Kiket ismertek?
 
FM: A kortársak közül Szkárosi Endre jó barátunk, Galántai Györggyel is többször dolgoztunk már együtt. Galántai járt is nálunk és a bresciai Guglielmo Achille Cavellinivel, aki szintén a barátunk volt, együtt dolgoztunk perfomansz munkákban. Tulajdonképpen az egészet csak szenvedélyből lehet csinálni, ezt minden performer tudja!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszissimo.blog.hu/api/trackback/id/tr905395323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása